e-faktura

1 stycznia 2011 roku weszło w życie Rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. 2010 nr 249 poz. 1661), które zmieniło dotychczasowe rozporządzenie w tej sprawie obowiązujące od 3 sierpnia 2005 r.

Rozporządzenie precyzuje pewne nieścisłości interpretacyjne w zakresie stosowania e-faktury narosłe przez 5 lat obowiązywania poprzedniego rozporządzenia. Z pewnością otwiera drogę do jeszcze szerszego zaistnienia elektronicznej faktury w życiu gospodarczym naszego kraju. E-faktura nadal będzie znaczącym czynnikiem usprawniającym procesy i obniżającym koszty funkcjonowania firm i instytucji.

Zgodnie z § 2 ust. 2 Rozporządzenia:

“Autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  • bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.4), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  • elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych), jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.”

Dla przedsiębiorców chcących korzystać z pierwszej opcji wskazanej w Rozporządzeniu oferujemy zestawy do składania bezpiecznych podpisów elektronicznych weryfikowanych kwalifikowanymi certyfikatami. Do przygotowania elektronicznej faktury opatrzonej bezpiecznym podpisem wystarczy:

  • certyfikat kwalifikowany,
  • karta kryptograficzna,
  • czytnik kart,
  • oprogramowanie do składania i weryfikacji podpisów (także pod e-fakturami).

Przy użyciu wyżej opisanego zestawu użytkownik może złożyć podpis elektroniczny pod każdym rodzajem dokumentu, w tym e-fakturą. Aplikacja SZAFIR pozwala składać podpis elektroniczny strumieniowo, czyli pod wieloma dokumentami (fakturami) po jednokrotnym podaniu kodu PIN. Oczywiście każdy podpis elektroniczny w ten sposób wygenerowany będzie unikatowy dla dokumentu, który został podpisany.

Dla firm produkujących oprogramowanie finansowo – księgowe, które chciałaby wzbogacić ich funkcjonalność o możliwość automatycznego składania podpisu pod fakturami oferujemy biblioteki programistyczne. Więcej informacji na temat bibliotek programistycznych SZAFIR® SDK znajdą Państwo tutaj.

Warto podkreślić, iż odbiorca elektronicznych faktur nie jest zobowiązany do posiadania certyfikatów kwalifikowanych, ani też specjalnych urządzeń. Odbiorca, który otrzyma elektroniczną fakturę może do weryfikacji faktury i złożonego pod nią bezpiecznego podpisu wykorzystać tzw. bezpieczne urządzenie do weryfikacji podpisów.

 

zamów podpis elektroniczny