Od 16 sierpnia 2006 r. przedsiębiorstwa mogą składać deklaracje podatkowe w sposób elektroniczny. W tym celu Ministerstwo Finansów (MF) uruchomiło system e-deklaracje. Opis działania systemu przygotowany przez MF dostępny jest na stronie www.e-deklaracje.gov.pl. Do przesyłania e-deklaracji można wykorzystywać bezpieczny podpis elektroniczny i zestawy KIR S.A. do składania takich podpisów.
Jak uzyskać zestaw do składania bezpiecznych podpisów elektronicznych?
W przypadku przesyłania e-deklaracji bezpośrednio z portalu osoba upoważniona do składania e-deklaracji powinna się wyposażyć w:
- certyfikat kwalifikowany
- kartę kryptograficzną
- czytnik kart
Podpis elektroniczny złożony pod e-deklaracją przy użyciu takiego zestawu ma moc prawną bezpiecznego podpisu elektronicznego równoważnego podpisowi własnoręcznemu.
W przypadku przesyłania deklaracji w drugi dozwolony sposób (z systemów finansowo – księgowych podatnika) użytkownik powinien dodatkowo wyposażyć się w aplikację do składania podpisów lub komponenty programowe.
Aby uzyskać zestaw do składania bezpiecznych podpisów z aplikacją podpisującą lub bez niej należy podpisać z KIR S.A. umowę na świadczenie usług certyfikacyjnych.